Kemajuan
dalam teknologi komputer dan era baru pendidikan pada hakikatnya ingin
memastikan revolusi maklumat akan mempengaruhi hidup kita secara lebih mendalam
dan juga menyeluruh. Menurut Tengku Azzman (1998), terdapat 3 sebab utama
mengapa komputer diperlukan dalam pendidikan. Pertamanya ialah, banyak maklumat
yang boleh dicapai daripada komputer tetapi tidak tidak dapat dilakukan oleh
manusia itu sendiri. Keduanya ialah kemampuan mengutip dan menyimpan maklumat
serta pengetahuan hanya dapat dikelolakan dengan cekap oleh komputer. Manakala
yang ketiga ialah, maklumat dan pengetahuan menjadi kunci untuk ikhtiar dalam
kehidupan manusia terutama pada diri pelajar itu sendiri.
Teknologi pendidikan merupakan sebagai bahan bantu mengajar dan tidak boleh
digunakan untuk menggantikan pengajaran . Ia digunakan untuk membantu guru
mengajar sesuatu topic dengan lebih berkesan. Ia mesti digunakan untuk
pengajaran dan bukan untuk hiburan dan membuang masa di mana penggunaannya
mesti dirancang dalam tiga peringkat iaitu pada peringkat sebelum kegunaan bagi
merancang cara bagaimana mengaitkannya dengan topik pengajaran. Kegunaannya
akan dapat merancang ulasan dan penekanan aspek-aspek penting yang dapat
membantu pembelajaran dan selepas kegunaanya pula dapat merancang aktiviti
lanjutan seperti soalan-soalan, kesimpulan dan penilaian.
Komputer membantu pengajar mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan jika digunakan dengan sistematik. Pengajaran yang disertakan dengan
alat bantu mengajar terkini dapat menambah minat pelajar mempelajari sesuatu
bidang pelajaran. Di samping itu, jika komputer dapat digunakan secara
sistematik dan berkesan oleh guru, ia mampu menyelesaikan sebarang masalah
pengajaran dan pembelajaran.
Kesan
penggunaan teknologi dalam pendidikan dapat menjadikan proses pengajaran dan
pembelajaran lebih aktif serta mewujudkan suasana pembelajaran yang
menyeronokkan. Dengan adanya teknologi dalam pendidikan, guru dapat
mempelbagaikan proses pengajaran dan pembelajaran dan bukan hanya tertumpu
kepada teknik pengkuliahan sahaja bahkan dapat mempertingkatkan kualiti
pengajaran dan dengan menggunakan pelbagai kemudahan yang terdapat dalam ICT.
Penggunaan internet adalah sebagai alat untuk mendapatkan maklumat-maklumat
terkini mengenai dunia pendidikan. Kemahiran menggunakan internet membolehkan
guru dan pelajar mendapatkan maklumat dan pengetahuan yang terkini dengan lebih
cepat serta efisien tanpa perlu menunggu masa yang lama.
No comments:
Post a Comment